Vorträge in der Bundesrepublik Deutschland, in den USA, Kanada, England, den Niederlanden, Österreich, Italien, Griechenland, Portugal, Ungarn, Rumänien, Bulgarien und Serbien (1985 bis 2009) |
|
Bundesrepublik Deutschland |
Die Globalisierung der Erinnerung. Konkurrierende Erinnerungskulturen in der Gegenwart. Bundeszentrale für politische Bildung in Helmstedt, September 2009 |
|
Laudatio auf Falk Pingel. Konferenz Whose History Counts? Contentions over Textbooks and Curricula, Georg Eckert Institut für Internationale Schulbuchforschung 2009 |
|
Integration durch Bildung? Arbeitskreis selbständiger Kulturinstitute e.V. Düsseldorf 2006 |
|
Towards a Consciousness of the World: Perspectives from Education, History, Area Studies and Sociology. Erster europäischer Kongress für Welt- und Globalgeschichte in Leipzig 2005 |
|
Second Degree Observation. Thoughts on Contemporary German History. Technische Universität Berlin 2005 |
|
Textbooks as Collective Memory and Social Project. Teaching beyond the National Narrative. Europäische Akademie Berlin 2005 |
|
Europäische Perspektiven auf Weltgeschichte. Freie Universität Berlin, Zentrum für die Vergleichende Geschichte Europas 2004 |
|
Toleranz ist nicht genug. Migration in deutschen Schulbüchern und Curricula. Universität Eichstädt 2004 |
|
Weltgeschichte als Zeitgeschichte. Orientierungsbedürfnisse der Gegenwart am Beispiel der USA und Deutschlands. Kennedy Institut, FU Berlin, 2003 |
|
Weltgeschichte als Zeitgeschichte. Orientierungsbedürfnisse der Gegenwart am Beispiel der USA und Deutschlands. Tagung der Bundeszentrale für politische Bildung, 2003 |
|
Tolerance is not Enough. Migration in German Textbooks and Curricula. Sommer Schule für deutsche und polnische Studierende, Bottrop 2003 |
|
Zeitgenossenschaft: Überlegungen zur Deutschen Zeitgeschichte. Hamburger Institut für Sozialforschung 2003 |
|
Migration in Schulbüchern. Universität Münster 2003 |
|
Die 1950er Jahre als historiographische Herausforderung: Überlegungen zur Zeitgeschichtsforschung. Universität Hannover 2002 |
|
Weltgeschichte als Zeitgeschichte: Das Beispiel der USA. Pädagogische Hochschule Weingarten 2002 |
|
Zur Zeitgeschichtsforschung in Deutschland, Österreich und den Vereinigten Staaten. Universität Braunschweig 2002 |
|
Zeitzeugenschaft. Zur Historiographie der eigenen Lebenszeit. Universität Leipzig 2001 |
|
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Freiburg 2001 |
|
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Köln, 2001 |
|
Die eigene Lebenszeit: Herausforderungen für die Zeitgeschichtsforschung. Institut für Zeithistorische Forschungen in Potsdam 2001 |
|
Beyond the National Narrative. Teaching World History in a Time of Global Migration. Humboldt Universität, Berlin 2000 |
|
Geschlechtergeschichte, Identitätspolitik, Postmoderne. Überlegungen zur Situation in den USA und in der Bundesrepublik. Historisches Seminar, Universität Hamburg 1999 |
|
Schuld und Vergebung in Geschichte und Politik. Evangelische Loccum 1998 |
|
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Braunschweig 1998 |
|
Die Geschichte der Bundesrepublik Deutschland: Ein kulturhistorischer Annäherungsversuch. Universität Hannover 1998 |
|
“Normalisierung” als Projekt: Die Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den fünfziger Jahren. Akademie Frankenwarte Würzburg 1997 |
|
Die Nation im Zeitalter von Jihad und McWorld. Universität Dortmund 1997 |
|
Gibt es eine Antwort auf Freuds Frage: Was will das Weib? Herrschaft und Unbewußtheit in den westdeutschen Geschlechterbeziehungen der fünfziger Jahre. Forschungsschwerpunkt Zeithistorische Studien in Potsdam 1995 |
|
Deutsche Geschichtswissenschaft aus amerikanischer Sicht. Universität Potsdam 1995 |
|
Der Historikerstreit und andere deutsche Eigenarten von außen betrachtet. Universität Hannover 1993 (Antrittsvorlesung) |
|
Frauengeschichte vor Gericht: Der Rechtsstreit der American Equal Employment Opportunity Commission versus Sears, Roebuck, and Co. Universität Hannover 1993 |
|
Die Herausforderung der Sozialgeschichte durch die Geschlechtergeschichte. Universität Marburg 1991 |
|
Natur oder soziales Konstrukt: Zum Verhältnis der Geschlechter zwischen bürgerlichen Emanzipationsbewegungen und industrieller Gesellschaft. Universität Duisburg 1989 |
|
Geschlechtergeschichte. Eine Herausforderung für die Sozialgeschichte. Max-Planck-Institut für Geschichte in Göttingen 1987 |
|
Geschlechtergeschichte. Eine Herausforderung für die Sozialgeschichte. Universität Münster 1987 |
|
Natur oder soziales Konstrukt: Zum Verhältnis der Geschlechter zwischen bürgerlichen Emanzipationsbewegungen und industrieller Gesellschaft. Universität Braunschweig 1987 |
|
Natur oder soziales Konstrukt: Zum Verhältnis der Geschlechter zwischen bürgerlichen Emanzipationsbewegungen und industrieller Gesellschaft. Universität Bochum 1987 |
|
Wie verändert die Geschlechtergeschichte die Geschichtswissenschaft? Georg Eckert Institut in Braunschweig 1987 |
|
Agrarische Transformationsprozesse in Europa und der Übergang zur modernen Gesellschaft. Georg Eckert Institut in Braunschweig 1985 |
|
USA |
The Personal in German History: 1949 and 1989 as Anniversaries and Commemoration Days. 33rd German Studies Association, Washington, D.C. 2009 (Luncheon Talk) |
|
History and the Self: Contextualizing Life Stories at the Beginning of the 21st Century. Kalamazoo College 2003 |
|
American Anti-Europeanism - European Anti-Americanism. The Impending War on Iraq. Kalamazoo College 2003 |
|
Zeitgenossenschaft: Reflections on Contemporary German History. Columbia University 2003 (Conference in Honor of Volker Berghahn) |
|
The 1950s as a Historiographic Challenge: Some Thoughts on Contemporary History. University of Minnesota 2002 |
|
The Present as History. City University of New York 2001 |
|
"Normalization" as Project: Some Thoughts on Gender Relations in West Germany during the 1950s. New York University 2000 |
|
The Historian as Eyewitness: The Double Divide of Writing about German History. Columbia University 2000 |
|
The Contemporary Radical Right and European Fascism of the Inter-war Period. New York University 2000 |
|
West Germany as History or Ever-Lasting Present? Ohio State University, Columbus 2000 |
|
Beyond the National Narrative: Teaching World History in the United States and in Germany. New York University 2000 |
|
The Historian as Eyewitness: The Double Divide of Writing about German History. New York University, 2000: (Antrittsvorlesung als Inhaberin des Max Weber Lehrstuhls) |
|
Stumbling into Postmodernity. A Critical Retrospective of 1968. New York University 2000 |
|
Writing About One’s Own Time. Columbia University 1999 |
|
Historizising the Double Divide: Some Thoughts on Writing about German History in the Second Half of the 20th Century. Princeton University 1999 |
|
West Germany as History or Ever-Lasting Present? University of Washington, Seattle 1999 |
|
East-West and Transatlantic: The Double Divide in Contemporary German History. Georgetown University 1999 |
|
Postnationality – The Luxury of the Privileged? A West German Generational Perspective. Northwestern University, Evanston 1997 |
|
Normativity, “Normality,” and the New Social Contract. Gender in West Germany after the Second World War. Carleton College, Northfield, Minnesota 1997 |
|
Postnationality – The Luxury of the Privileged? A West German Generational Perspective. University of Washington Seattle 1997 |
|
Postnationality – The Luxury of the Privileged? A West German Generational Perspective. University of Minnesota 1996 |
|
Social Democratic Gender Policies, the Working Class Milieu, and the Culture of Domesticity in West Germany in the 1950s and 1960s. Friedrich Ebert Foundation, Washington, D.C. 1996 |
|
Post-National Identities: Reality or Illusion? University of California, Berkeley 1996 |
|
Die deutsche Vereinigung und ihre Folgen. University of Illinois at Urbana-Champaign 1995 |
|
Is There an Answer to Freud’s Question: What Does Woman Want? Power and the Unconscious in West German Gender Relations in the 1950s. University of Pennsylvania 1995 |
|
The Impact of Unification on Women in Germany. Macalaster College, St. Paul, Minnesota 1994 |
|
The Impact of Unification on Women in Germany. University of Wisconsin, Eau Claire 1994 |
|
Women and German Unification. Center for European Studies, University of Minnesota 1994 |
|
The Impact of Unification on Women in Germany. Columbia University, New York 1993 |
|
Women after German Unification. University of Maryland, Baltimore County 1991 |
|
Who pays for German Unification? University of Maryland, College Park 1990 |
|
Women in German Academia. The University of California, Los Angeles 1990 |
|
Women and Men in West Germany between Workplace and Family. University of North Carolina at Chapel Hill 1990 |
|
West German Industrial Society and Women’s Chances on the Labor Market. The German Women's History Study Group, New York 1990 |
|
Women and Men in West Germany during the 1950s. Brown University, Providence, Rhode Island 1989 |
|
What Does the Labor Market Do to Women and Men Respectively? State University of North Carolina, Raleigh 1989 |
|
Continuities and Change in German Gender Relations. University of Maryland, Baltimore County 1989 |
|
Hans Rosenberg as Scholar and Mentor in the United States and in Germany. The German Historical Institute, Washington, D.C. 1988 |
|
Kanada |
From the Margins to the Mainstream? A German-North American Comparison. University of Toronto 2003 |
|
Tolerance is not Enough. Migrant in German School Textbooks between Stigma and Agency. University of Toronto 2006 |
|
England |
Did Gender History Keep its Promises? Feminist Historiography and Master Narratives. St. Anthony’s College, Oxford 2004 |
|
Tolerance is not Enough. Migration in German Textbooks and Curricula, German History Society. German History Society, University of London 2004 |
|
Migration and the Ethnic Other in German Textbooks. From National to Global Frameworks. Edge Hill College, Ormskirk 2003 |
|
Why Teach Europe? Social Science Research Council, London 2001 |
|
Seeing the other and oneself in Textbooks. German Historical Institute, London 1986 |
|
The Impact of the Junkers in Prussia on German History. University of Manchester 1986 |
|
Agrarian Transformation: The Challenge of Modernity in German History. University of Birmingham 1986 |
|
The Impact of the Junkers in Prussia on German History. University of Keele 1986 |
|
Agrarian Transformation and Industrial Society: The there a Special Path in German History? University of Liverpool 1986 |
|
The Impact of the Junkers in Prussia on German History. University of Warwick 1986 |
|
Agrarian Transformation: The Challenge of Modernity in German History. University of Lancester 1986 |
|
Niederlanden |
The Netherlands and Germany in History Textbooks: Mutual Perceptions. Universität Rotterdam 1987 |
|
Containing and Regulating Knowledge or Tapping into the Human Potential? Some Thoughts on Standards, Canonization, and the Need to Develop a Global Consciousness (im Rahmen der Konferenz “National History Standards: The Problem of the Canon and the Future of History Teaching”). Universität Utrecht 2006 |
|
Österreich |
Die 1950er Jahre als historiographische Herausforderung: Überlegungen zur Zeitgeschichtsforschung. Universität Wien 2001 |
|
“Normalisierung” als Projekt: Überlegungen zu den Geschlechterbeziehungen in der Bundesrepublik in den langen fünfziger Jahren. Universität Wien 2000 |
|
Beyond Clear Boundaries of Nation and Ethnicity. Topics and Procedures in Working with Textbooks in Southeastern Europe. Universität Graz 1998 |
|
Italien |
On Writing German History in the 20th Century (comment on Volker Berghahn and Charles Maier). Scuola Superiore de Studi Storici Universita de San Marino 1995 |
|
Agrarian Transformation and Industrial Society: The there a Special Path in German History? Deutsches Historisches Institut in Rom 1987 |
|
Griechenland |
Constructing the Self and the Other in Textbooks. Universität in Thessaloniki 1999 |
|
Portugal |
“Omnipotent Tyrant” and “Insecure Passive Drudge:” American Perceptions of Gender and Family Roles in Germany in the 1940s. Universität Lissabon 1998 |
|
Ungarn |
Textbooks as Collective Memory and Social Project. Kulturstiftung Fehérvárcsurgó 2006 (Konferenz zu “1956 in History Textbooks”) |
|
Textbooks as Collective Memory and Social Project auf der Konferenz. Central European University, Budapest, 2004 (im Rahmen der Konferenz: Historical Studies: Disciplines and Discourses. An International Conference on the History and Theory of Historical Studies) |
|
Textbooks as Collective Memory and Social Project auf der Konferenz: Historical Studies: Disciplines and Discourses. An International Conference on the History and Theory of Historical Studies. Central European University, Budapest 2004 |
|
Migrants and Others in German History, Geography and Social Sciences Textbooks. Central European University, Budapest 2004 |
|
Did Gender History Keep its Promises? Feminist Historiography and Master Narratives. Central European University, Budapest 2003 |
|
Textbooks and the Teaching of History. Central European University, Budapest, 2001 (Summer School for Faculty from Eastern Europe) |
|
Teaching History. Central European University, Budapest 1999 (Summer School for Junior Faculty from Eastern European Countries) |
|
Rumänien |
World History: Making Sense of the Present. University of Bucharest 2004 |
|
Bulgarien |
History and the Self: Autobiography, Biography, and Oral History. Center for Advanced Studies, University of Sofia 2002 |
|
Modern Nationalisms and Identity Politics. University of Sofia 1998 |
|
Serbien |
Textbooks as Collective Memory and Social Project. Novi Sad 2006 |
|